Czy dieta może leczyć?

Z roku na rok coraz więcej osób boryka się z przewlekłym zmęczeniem, spadkiem energii, brakiem koncentracji, różnego rodzaju infekcjami i alergiami pokarmowymi. Niekiedy leczenie farmakologiczne nie przynosi pożądanych rezultatów. W takiej sytuacji warto zwrócić szczególną uwagę na swój jadłospis. Prawidłowe odżywianie pomaga nie tylko w profilaktyce wielu chorób, lecz także wpływa pozytywnie na działanie całego organizmu, walcząc z chorobotwórczymi drobnoustrojami, zakażeniami oraz stanami zapalnymi. Czy zatem dieta może zastąpić lekarza?

Czy dieta może leczyć?

Mimo że nie istnieje dieta, która działałaby na wszystkie choroby, a także zastępowała zabiegi chirurgiczne czy leczenie farmakologiczne, odpowiednio zbilansowany jadłospis jest w stanie wspomóc leczenie wielu dolegliwości, a jednocześnie zapobiec wystąpieniu niektórych problemów zdrowotnych.

Złe nawyki żywieniowe i stres w ogromnej mierze przyczyniają się do powstawania chorób cywilizacyjnych. Mają również bezpośredni wpływ na układ immunologiczny i prawidłowe funkcjonowanie jelit. Z pomocą dobrej diety można zatem przeciwdziałać chorobom układu pokarmowego i odpornościowego, migrenom oraz problemom kostno-stawowym. Odpowiednie odżywianie jest również doskonałą profilaktyką dolegliwości skórnych, miażdżycy, cukrzycy i otyłości. Ponadto poprawia samopoczucie oraz jest narzędziem do zwalczania różnych grzybów np. namnożonych w organizmie drożdżaków z rodzaju Candida.

Leczenie dietą – co powinien zawierać dobry jadłospis

Aby dieta oddziaływała jak najlepiej na organizm, musi być bogata w produkty, które nie tylko wzmocnią, lecz także poprawią właściwe funkcjonowanie układu immunologicznego. Wśród składników, które należy spożywać, można wymienić:

  • Witaminę D – utrzymuje odpowiednie stężenie glukozy we krwi, poprawia działanie układu krążenia, nerwowego, kostnego i mięśnia sercowego, łagodzi stany zapalne oraz działa przeciwbakteryjnie. Witamina D znajduje się m.in. w rybach morskich, jajkach, mleku i olejach roślinnych.
  • Witaminę E – chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, przeciwdziała zakrzepom, wspomaga właściwe funkcjonowanie wzroku, a także wpływa na wydolność mięśni. Witaminy E szukaj w oleju słonecznikowym, orzechach laskowych, migdałach i nasionach zbóż.
  • Witaminę A – wzmacnia układ immunologiczny, chroni przed zakażeniami, działa przeciwnowotworowo oraz pomaga w walce z bakteriami i wirusami. Najwięcej witaminy A znajduje się w maśle, mleku, jajach, jarmużu, szpinaku, dyni, a także niektórych tłustych rybach.
  • Probiotyki – wspomagają układ odpornościowy, prawidłowe trawienie, zapobiegają infekcjom moczowym i leczą stany zapalne. Można je znaleźć w jogurtach czy kefirze.
  • Flawonoidy – chronią organizm przed negatywnym wpływem wolnych rodników oraz działają przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo i przeciwmiażdżycowo. Antyoksydanty znajdują się w cebuli, brokułach, czosnku czy czerwonej papryce.
  • Żelazo – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, chroni przed infekcjami, zwalcza wolne rodniki, wspomaga układ nerwowy, a także pomaga uniknąć cukrzycy czy nadwagi. Produkty bogate w żelazo to: chude mięso czerwone, drób, wątróbka wieprzowa, orzechy, brokuły, buraki, sezam, płatki owsiane, groch, daktyle czy rodzynki.
  • Kurkumę i imbir – pomagają zadbać o odporność organizmu i zapobiegają przeziębieniom, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Aby poprawić swoje zdrowie, warto się zdecydować także na detoks sokowy, który oczyści organizm z toksyn, a jelita ze złogów.